زندگینامه صادق گودرزی و دلیل خداحافظی او از کشتی

نیازمندی های ایران| تولیدی و عمده فروشی کفش و کتونی زنانه و مردانه در تهران و اسلامشهر

زندگینامه صادق گودرزی و دلیل خداحافظی او از کشتی

۱۵۳ بازديد

  • نام:صادق
  • نام خانوادگی:گودرزی
  • تاریخ تولد:29 شهریور 1366
  • محل تولد:ملایر
  • زمینه فعالیت:کشتی گیر

----------------------------------------

زندگی شخصی و بیوگرافی صادق گودرزی

صادق گودرزی یک کشتی گیر سرعتی و زیر گیر بود که در وزن 74 کیلوگرم کشتی می گرفت و صادق گودرزی سابقه مدال گرفتن در تمام مسابقات سطح یک جهان(قهرمانی آسیا، بازی های آسیایی، قهرمانی جهان، قهرمانی المپیک) را نیز در کارنامه خود دارد، صادق گودرزی یک کشتی گیر بسیار جنگنده بود بطوری که او در هر مسابقاتی که برای کشور ایران به میدان رفت، با دست خالی برنگشت و موفق شد که مدال های مختلفی را کسب کند.

کشتی گیر صادق گودرزی متولد 29 شهریور 1366 – ملایر(همدان) کشتی گیر دستهٔ 74 کیلوگرم کشتی آزاد است که موفق به کسب مدال طلای مسابقات قهرمانی آسیا 2009 و مسابقات بازی های آسیایی 2010 شده است. گودرزی همچنین مدال نقره مسابقات قهرمانی جهان سال 2010 در مسکو و مدال برنز رقابت های قهرمانی جهان سال 2009 در هرنینگ دانمارک را دارد. مدال نقره المپیک مسابقات 2012 لندن را هم در کارنامه درخشان خود دارد. 

صادق گودرزی

زندگی شخصی و ورزشی صادق گودرزی

صادق گودرزی در المپیک 2012 لندن

صادق گودرزی که در دور اول مسابقات وزن 74 کیلوگرم استراحت داشت، در دور دوم *******یل ترزیف دارنده مدال برنز رقابت های المپیک 2008 پکن از بلغارستان را در دو وقت متوالی و با نتایج 5 بر صفر و 3 بر صفر شکست داد. نماینده ایران در وزن 74 کیلوگرم مسابقه های کشتی آزاد بازی های المپیک لندن 2012، در دور سوم سوسلان تگی یف نفر دوم مسابقات المپیک 2008 پکن و مسابقات بازی های آسیایی 2010 گوانگ ژو چین از ازبکستان را در دو وقت متوالی و با نتایج 3 بر صفر و یک بر یک شکست داد. صادق گودرزی در مرحله نیمه نهایی، گابور هاتوس از مجارستان را در دو وقت متوالی و با نتایج 2 بر صفر و 2 بر صفر شکست داد و راهی دیدار فینال شد.

صادق گودرزی در فینال المپیک2012

گودرزی در دیدار نهایی مقابل جردن باروز قهرمان سال 2011 بزرگسالان جهان در شهر استانبول ترکیه از آمریکا در دو وقت متوالی و با نتایج یک بر صفر و یک بر صفر مغلوب شد و به مقام نایب قهرمانی و مدال نقره مسابقات المپیک 2012 لندن بسنده کرد.

صادق گودرزی کشتی

صادق گودرزی بر روی سکوی مسابقات المپیک 2012 لندن

خداحافظی صادق گودرزی از کشتی

صادق گودرزی در فینال المپیک 2012 لندن مغلوب نابغهٔ کشتی جهان جردن باروز شد. گودرزی در سال 1392 به علت مشاهدهٔ وجود یک زائده کنار نخاع، مجبور شد تا از دنیای ورزش کشتی خداحافظی کند.

صحبت های جردن باروز درباره صادق گودرزی

جردن باروز ستاره کشتی جهان می گوید:صادق گودرزی از بهترین کشتی گیران 74 کیلوگرم جهان است و باید این چنین بگویم که او نیز بهترین حریف من در سال هایی که با هم کشتی گرفتیم بود.

مدالهای صادق گودرزی

بازی های المپیک

-نقره 2012 لندن 74 کیلوگرم

قهرمانی جهان

-نقره 2010 مسکو 74 کیلوگرم

-نقره 2011 استانبول 74 کیلوگرم

-برنز 2009 هرنینگ 74 کیلوگرم

بازی های آسیایی

-طلا 2010 گوانگ ژو 74 کیلوگرم

قهرمانی آسیا

-طلا 2009 پاتایا 74 کیلوگرم

-طلا 2012 گومی 74 کیلوگرم

کشتی گیر صادق گودرزی

تصویر صادق گودرزی بر روی سکوهای مسابقات جهانی و المپیک

صادق گودرزی و حسن یزدانی 

می توان گفت که صادق گودرزی و حسن یزدانی از بهترین کشتی گیران ایران در طول تاریخ بوده اند، صادق گودرزی و حسن یزدانی هر دو در وزن 74 کیلوگرم کشتی گرفته اند و سابقه مدال گرفتن در این وزن هم نیز دارند اما نکته جالب توجه این است که حسن یزدانی و صادق گودرزی هرگز با یکدیگر کشتی نگرفتند، به دلیل اینکه تفاوت سنی آنها بالاست و به همین علت آنها با یکدیگر برخورد نکردند اما یزدانی و گودرزی هر دو موفق به کسب مدال المپیک در وزن 74 کیلوگرم شده اند.

صادق گودرزی و حسن یزدانی

صادق گودرزی و حسن یزدانی (دو قهرمان المپیک)

مصاحبه با صادق گودرزی

صادق گودرزی پس از مدت ها سکوتش را شکست، مدتی از خداحافظی صادق گودرزی(قهرمان جهان و المپیک)از نیای کشتی گذشته و صادق گودرزی در گفتگویی حرف هایی را زده که خواندش برای علاقمندان به کشتی بسیار جالب است:

آقای گودرزی چه خبر ؟ ایام را چطور میگذرانید و تا چه اندازه با کشتی در ارتباط هستید ؟

خدا را شکر همه چیز بر وقف مراد است و در کنار خانواده به خوبی و خوشی زندگی می کنم . متاسفانه در حال حاضر اصلا با کشتی رابطه ای ندارم و از آن دور هستم و فقط به فکر تحصیلم هستم .

شما به عنوان یک ورزشکار حرفه ای دو زندگی متفاوت را تجربه کرده اید . یکی زندگی در دنیای قهرمانی و دیگری زندگی پس از آن . تفاوت این دو برهه از زمان در زندگیتان را برایمان بازگو کنید .

این دو زمان از زندگی برای هر ورزشکاری کاملا متفاوت است . هر ورزشکاری که در سطح حرفه ای تمرین می کند تقریبا از سن 15 تا حدودا 30 سالگی تمام فکر و ذهنش معطوف به ورزش است . من هم از این قاعده مستثنی نبودم و در آن برهه از زمان به سراغ ورزش حرفه ای رفتم و لطف خدا شامل حالم شد که توانستم در این چند سال برای مملکتم انجام وظیفه کنم . اما دنیای قهرمانی بالاخره روزی به پایان می رسد و یک ورزشکار پس از بازنشستگی باید به فکر این باشد که چگونه در جامعه زندگی کند تا همانند قبل برای جامعه ی خود مفید باشد .

برگردیم به نخستین سالی که به عضویت در تیم ملی بزرگسالان در آمدید . از آن زمان برایمان بگویید و این که چه شد از دیگر رقبای داخلی فاصله گرفتید و یکه تاز 74 کیلوی کشورمان شدید ؟

اگر اشتباه نکنم سال 1387 بود که بعد از مسابقات جوانان جهان توانستم در لیگ برتر کشتی های خوبی بگیرم و خودم را نشان دهم. همان کشتی های خوبم باعث شد که تیم ملی را در جام جهانی تهران همراهی کنم و پس از آن به مسابقات قهرمانی آسیا در تهران اعزام شوم و به مدال طلای این مسابقات برسم . سال 2009 اولین حضورم در مسابقات جهانی بود که در هرنینگ دانمارک برگزار می شد . آن زمان تجربه ی کافی را نداشتم . در نیمه نهایی با اختلاف خیلی نزدیک مغلوب دنیس سارگوش شدم و در رده بندی توانستم با شکست دادن مراد گایدارف که در المپیک سوم شده بود ، اولین مدال جهانی ام را دشت کنم که برنز بود.

 صادق گودرزی کشتی

صادق گودرزی در مسابقات جهانی 2009 هرنینگ

سال 2010 و ارتقای رنگ مدالتان از برنز به نقره 

سال 2010 در وزن 74 کیلوگرم تقریبا به پختگی کامل رسیده بودم و تجربه ی کافی را بدست آورده بودم . در این سال تا فینال هم آمدم . اما در فینال نتوانستم خودم را جمع و جور کنم و دوباره مغلوب سارگوش روس که در کشور خود کشتی می گرفت ، شدم . همان سال در بازی های آسیایی توانستم کشتی های خوبی بگیرم و با شکست دادن حریف ژاپنی در فینال به مدال طلای این مسابقات برسم . پس از آن هم در جام جهانی روسیه کشتی گرفتم.

سال 2011 و باز هم کسب مدال نقره ی جهان ، این بار در استانبول

پس از مسابقات جام جهانی روسیه خود را مهیای حضور در مسابقات انتخابی تیم ملی در ساری کردم . در آن جا با کشتی گیرانی مانند حسن طهماسبی کشتی گرفتم و موفق شدم از دوبنده ی خود در تیم ملی به خوبی دفاع کنم . زمانی که در اردوهای تیم ملی برای مسابقات جهانی استانبول به سر می بردیم ، شنیده بودم که در وزن من ، آمریکا دارای یک کشتی گیر خیلی خوبی است که با سن کمش در این کشور حرف اول را می زند و حدود سه ، چهار ماهی در اردوهای تیم ملی اکراین تمرین می کرد. در مسابقات جهانی همه را شکست دادم و به فینال رسیدم . تا قبل از فینال کوچکترین شناختی از باروفس آمریکایی نداشتم و تازه زمانی که کشتی فینال شروع شد و با هم دست دادیم ، فهمیدم با هم چند چند هستیم . فینال را با اختلاف خیلی نزدیک به باروفس باختم تا مدال نقره ی جهانی ام تکرار شود.

صادق گودرزی عکس

صادق گودرزی بر روی سکوی مسابقات جهانی 2011 استانبول

در آن مسابقه اگر امتیاز آن فن لنگ جنجالی را به شما می دادند ، حالا شما طلای جهانی را در آلبوم افتخارتان داشتید و شاید باروفس با آن باختش اصلا ستاره نمی شد و مدال های سال های بعدش تکرار نمی شد.

بالافاصله پس از پایان مسابقه به همراه کادر فنی در رختکن فیلم کشتی را دیدیم و همه اتفاق نظر داشتند که فن لنگ من در داخل تشک اجرا شد و می بایست امتیاز کامل آن را می گرفتم . اما در آن شرایط حساس و کش و قوس های کشتی تصمیم گیری هم برای مربیان سخت است و هم برای خود کشتی گیر . شاید اگر آن امتیاز را به من می دادند و آن مبارزه را می بردم ، باروفس اینقدر بزرگ نمی شد و من هم به بردنش عادت می کردم . به هر حال گذشته ها گذشته و او مدال طلای جهانی استانبول را دارد و من نقره اش را شما دارید.

و اما مهمترین رویداد ورزشی عمرتان ، المپیک . از فضای المپیک و استرس هایش برایمان بگویید.

شرایط المپیک کاملا متفاوت از تمام مسابقات است . خیلی از ورزشکاران فقط آرزوی حضور در میدان المپیک را دارند . اما من فقط به طلای المپیک فکر می کردم . نه تنها در سال المپیک بلکه هر زمان که در مسابقات جهانی شرکت می کردم بازهم دغدغه ی اصلی ام طلای المپیک بود. در فاصله ی نه ماه تا المپیک تمام خواب و خوراکم شده بود سکوی اول المپیک . فقط به این فکر می کردم که در المپیک طلسم طلا نگرفتنم را خواهم شکست و به مدال طلا دست خواهم یافت.

کاملا احساس می کردم کسی که از دنیای قهرمانی مدال های زیادی دارد اما طلای المپیک ندارد ، چه حسرتی بر دل دارد .همین طرز تفکرم باعث می شد که شب و روز تلاش کنم و زحمت بکشم تا به هدفم برسم . برای رسیدن به طلای المپیک خیلی از سختی ها را به جان خریده بودم . در آن زمان یکی از اتفاقات خوب در کشتی ، حضور آقای خادم بود که خیلی به ما کمک کرد تا بهتر فضای المپیک را هضم کنیم . وقتی وارد فضای المپیک شدم ، تازه فهمیدم که این مسابقات چه استرس سنگینی دارد . قبلا از خیلی از ورزشکاران در مورد این فضای سنگین شنیده بودم ، اما زمانی این سنگینی را درک کردم که در آن فضا قرار گرفتم.

صادق گودرزی

صادق گودرزی در رقابت های المپیک 2012 لندن

برویم بر روی تشک های سالن برگزاری مسابقات کشتی المپیک لندن، از کشتی هایتان بگویید.

در المپیک در همان دور اول می بایست به مصاف نایب قهرمان المپیک قبلی می رفتم که خوشبختانه توانستم او را شکست دهم . پس از پشت سر گذاشتن حریفانی همانند ترزیف و سسلان تگیف و حریف مجاری ، موفق شدم به فینال المپیک برسم . من برای کشتی گرفتن در فینال المپیک و پایان دادن به نقره ها شاید بیش از نه ماه زمان گذاشتم . تمام هم اتاقی هایم شاهدند که در آن زمان هر شب از خواب بلند می شدم و یک دست لباس خیس عرق را عوض می کردم و دوباره می خوابیدم.

اما در المپیک این زحمات زمانی به ثمر می نشیند که کشتی گیر در تک تک لحظات المپیک ، المپیکی فکر کند و کوچکترین اشتباهی نداشته باشد. باید بگویم جردن باروفس خود را بهتر از من مهیای حضور در فینال کرده بود و از فرصت ها بهتر استفاده کرد و من تنها با مرتکب شدن دو اشتباه کوچک نه در یک ثانیه ، بلکه در هزارم ثانیه ، مدال طلا را تقدیم حریفم کردم و باز هم نقره نصیبم شد.

کشتی صادق گودرزی

کشتی صادق گودرزی با جردن باروز در المپیک 2012

اما صادق گودرزی پس از المپیک دیگر به عضویت تیم ملی در نیامد و ناچار به خداحافظی زود هنگام از دنیای قهرمانی شد.

حضور چندین ساله در مسابقات جهانی و المپیک فشار زیادی را به من وارد کرده بود و من هم مثل خیلی از قهرمانان دیگر همانند سوریان ، رضایی و ... تصمیم گرفتم یک سال را به استراحت بپردازم تا پس از آن بتوانم با انگیزه و توان قبلی در مسابقات شرکت کنم . اما پس گذشت زمان حدودا یک ساله می خواستم مجددا در مسابقات شرکت کنم . برای همین با تیم خونه به خونه بابل برای حضور در لیگ برتر قرارداد امضا کردم . دو ، سه ماهی را مشغول تمرین کردن بودم . در یکی از جلسات تمرینی که با کامران قاسم پور که الان در رده ی جوانان کشتی می گیرد ، مشغول تمرین بودم و وقتی در یک لحظه در کش و قوس خواستم فنی را اجرا کنم ، ناگهان از پشت گردنم تا کمرم احساس سوختگی به بدنم دست داد.

چند روز بعد به دکتر مراجعه کردم و پس از طی کردن دوره ی درمان کوتاه و فیزیوتراپی ، شرایط بهتری پیدا کردم ، تا این که چند وقت بعد در اردوهای تیم خونه به خونه ساعت چهار صبح از خواب بیدارشدم و احساس سفتی و درد خاصی در دستانم داشتم که پس از گذشتن چند ساعت کمی بهتر شده بود . با سرمربی تیم آقا رضای یزدانی هماهنگ کردم و برای بررسی دقیق بیماری ام به تهران رفتم . پس از مراجعه به چند پزشک متخصص و تشکیل کمیسیون های پزشکی مختلف ، تشخیص این بود که بین مهره های c 4 و c 6 گردنم یک لخته ی خون چسبیده به نخاع وجود دارد که این لخته یا بر اثر فشار تمرینات در این چند سال به وجود آمده و یا براثر یک ضایعه ی نخاعی مادرزادی می باشد و برای ادامه ی ورزش قهرمانی یا باید عمل جراحی کنم که پس از آن مجبور می شوم سه سال در خانه استراحت کنم که البته بعد از آن مشخص نیست بهبودی کامل را بدست خواهم آورد یا نه و یا از دنیای قهرمانی خداحافظی کنم و با استراحت مانع از پیشروی آن شوم که من هم پس از مشورت و جمع بندی نهایی ، به این نتیجه رسیدم که باید خیلی زود در 25 سالگی از دنیای قهرمانی خداحافظی کنم و اگر جراحی نکنم برایم بهتر است.

مصدومیت صادق گودرزی

دلیل خداحافظی اجباری صادق گودرزی از کشتی

واکنش مردم و جامعه در قبال این تصمیم شما چگونه بود ؟

مردم همیشه به من لطف داشتند . چه آن زمان که باالاجبار مجبور به خداحافظی از دنیای قهرمانی شدم و چه الان که چند سال می گذرد . در صحفه ی اینستاگرامم همیشه مورد لطف و محبت این مردم قرار گرفتم و حتی همین الان خیلی ها از من می خواهند که برگردم و دوباره کشتی بگیرم . مطمئنا حسرت این که خیلی زود از ورزش حرفه ای کنار رفتم و نتواستم تعداد مدال هایم را بیشتر کنم همیشه بر دلم خواهد ماند . اما همیشه خدا را شکر می کنم و راضی هستم به رضایش . مطمئنا حکمت این گونه بوده و من هم به حکمتش ایمان دارم .

پس از خداحافظی زود هنگام شما ، خیلی از افراد سودجو به دنبال زیر سوال بردن این تصمیمتان بودند و شایعات زیادی را در بین مردم ایجاد کردند .

در جواب این سوالتان مجبورم حرف هایی را بزنم که پس از گذشتن چند سال از خداحافظی ام تا به حال مطرح نکرده بودم . پس از این که دیگر نتوانستم کشتی بگیرم ، خیلی ها به من تهمت زدند که گودرزی دوپینگ کرده و از ترس آن حاضر نشد در هیچ مسابقه ای شرکت کند ، یا این که به خاطر حضور آقایان x و y در تیم ملی ، دیگر حاضر نشد در تیم ملی کشتی بگیرد . در آن برهه از زمان ، خداحافظی زود هنگام از دنیای قهرمانی واقعا برایم غیر قابل هضم و دردناک بود و مطرح شدن این شایعات از طرف آن افراد خاص واقعا مانند خراب شدن پتکی بر سرم بود و قلبم را شکست . تمام مدارک پزشکی من موجود است و هر کس که این تهتمت ها را به من زد حاضرم این مدارک را در اختیارش قرار دهم . افرادی که این شایعات را برایم مطرح کردند را به خدا می سپارم و امیدوارم خداوند به راه راست هدایتشان کند.

صادق گودرزی

صادق گودرزی در مشهد مقدس

پس از المپیک مسوولین ورزش تا چه اندازه به وعده هایشان در قبال ورزشکاران عمل کردند ؟ عبدالله موحد گفته بود من برای دل خودم کشتی می گیرم و مدال کسب می کنم و پاداش های مسوولین برایم هیچ اهمیتی ندارد . آیا شما به خاطر پاداش ها و جوایز عنوان کسب می کردید یا اعتقادتان همانند موحد بود ؟

به جرات می گویم که انگیزه های مالی هیچ تاثیری در موفقیت هایم در ورزش نداشت . من در یک خانواده ی ورزشی و عاشق کشتی بزرگ شدم و خود به خود این عشق به من هم سرایت کرد . من با کشتی عشق بازی می کردم . کسی که عشق بازی می کند به هیچ وجه به دنبال کسب درآمد از آن نیست . مگر یک کبوتر باز از کبوتر بازی اش پولی نصیبش می شود ؟ او عاشق کبوتر است و به آن عشق می ورزد . البته در زمان ما مسوولین تقریبا به وعده هایی که داده بودند عمل کردند و از همین جا از همه شان تشکر می کنم .

پس از طلای مهدی حاجی زاده در وزن 74 کیلوگرم در جهانی 2002 ، هیچ کشتی گیری تا به امروز نتوانست این مدال را تکرار کند . خود شما بارها تا پای کسب این مدال پیش رفتید اما نشد . پس از شما عزت الله اکبری هم در فینال جهانی 2013 نتوانست کاری از پیش ببرد . به نظرتان علت چیست ؟

ما همیشه در این وزن موفق بودیم و در زمان های مختلف ، کشتی گیران کشورمان در این وزن افتخار آفرینی کردند. امیدوارم کشتی گیران حال حاضر کشورمان بتوانند در المپیک پیش رو و مسابقات جهانی بعدی به مدال طلای این وزن برسند . چون این شایستگی را دارند و هیچ چیز از 74 کیلویی های دنیا کم ندارند.

صادق گودرزی تا چه اندازه به مربی گری در تیم ملی و یا در بخش های دیگر فدراسیون فکر می کند ؟

من در حال حاضر تمام فکر و ذهنم را به ادامه ی تحصیلم اختصاص داده ام و به دنبال مصاحبه ی دکترا هستم . اگر هم بخواهم دنبال مربی گری بروم مطمئنا از سنین پایه در باشگاه ها شروع خواهم کرد تا بتوانم تجربیات لازم را در این بخش بدست آورم . در حال حاضر برای من اولویت ، تحصیلم می باشد.

کشتی گیر صادق گودرزی

صحبت های صادق گودرزی درباره مربی گری

بزرگ ترین حسرت صادق گودرزی چیست ؟

خدارا شکر حسرتی ندارم و هرچه در زندگی ام بوده را لطف خدا می دانم . همین

حرف پایانی صادق گودرزی ؟

انشالله همه ی گوش شکسته ها و هرکسی که در کشتی حضور دارد ، در این چند صباحی که تا المپیک باقی مانده است ، همه دست به دست هم داده تا کشتی کشورمان در آین آوردگاه بزرگ بهترین نتیجه را بگیرد . چون موفقیت کشتی کشورمان در المپیک ، نتیجه اش به همه ی ما بر می گردد و موجب خوشحالی دل همه ی هم میهنانمان می شود.

 تصاویر دیدنی و جذاب صادق گودرزی

 صادق گودرزی

عکس صادق گودرزی قهرمان جهان و المپیک 

کشتی گیر صادق گودرزی

صادق گودرزی و رسول خادم در مسابقات المپیک لندن

 صادق گودرزی و کمیل قاسمی

کمیل قاسمی و صادق گودرزی پس از پایان مسابقات المپیک 2012

صادق گودرزی

صادق گودرزی کشتی گیر فوق العاده وزن 74 کیلوگرم ایران

تمرین صادق گودرزی

تمرینات صادق گودرزی 

صادق گودرزی مربی

صادق گودرزی در حال تمرین دادن به نونهالان

عکس صادق گودرزی

صادق گودرزی و کشتی گیران ایران در مسابقات المپیک 2012

صادق گودرزی

صادق گودرزی و مهدی تقوی 

صادق گودرزی کشتی

صادق گودرزی از بهترین کشتی گیران تاریخ 74 کیلوگرم جهان

صادق گودرزی

تصویر زیبا از صادق گودرزی

صادق گودرزی و محمد بنا

صادق گودرزی در کنار محمد بنا

کشتی صادق گودرزی

صادق گودرزی کشتی گیر عنوان دار

زندگینامه صادق گودرزی

صادق گودرزی و رضا یزدانی

بیوگرافی صادق گودرزی

عکسهای زیبا و دیدنی صادق گودرزی

زندگینامه صادق گودرزی

تمرینات صادق گودرزی

صادق گودرزی در مسابقات

صادق گودرزی بر روی سکوی مسابقات بازی های آسیایی 2010

زندگینامه صادق گودرزی

صادق گودرزی دارنده 4 مدال جهان و المپیک

کشتی صادق گودرزی

زیرگیری های عالی صادق گودرزی در مسابقات

آسیب دیدگی صادق گودرزی

کشتی حساس صادق گودرزی با نفر سوم المپیک

صادق گودرزی

صادق گودرزی کشتی گیر خوش استایل کشور ایران

بیوگرافی کشتی گیر صادق گودرزی و مدال های صادق گودرزی

زندگینامه صادق گودرزی و دلیل خداحافظی او از کشتی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.